Szakkollégiumi képzések a 2018-2019-es tanévben

2019. augusztus 12.

12 kurzus - 120 tanóra - 13 képző - 30 hallgató – Kiss Andrea szakmai vezető beszámolója a WISZ elmúlt évének szakmai programjairól.

 

Többéves fejlesztőmunka folyamata látszik beérni a szakkollégium képzési rendszerében. A három fő modul, melyek keretében a képzések szerveződnek: roma kultúra, spiritualitás, képesség és kompetenciafejlesztés. Ebben a tanévben fókuszunk a változatos módszertanon, a valós hallgatói igényeken, az élményszerűségen, interaktivitáson volt. Minőségben továbbra is az elérhető maximumra törekedtünk és igyekeztünk a szakma legjobbjaitól tanulni, akik hiteles, mintaadó személyiségek. Kurzusválasztásnál szempont volt, hogy az egyetemi képzésekben nem, vagy ritkán megjelenő témák legyenek, amelyek mind a karrierépítésben, mind az identitás és személyiségfejlődésben pozitív hozadékkal bírnak, előnyt jelenthetnek a hallgatóinknak.

 

Több-kevesebb ízelítő a kurzusokból:

 

Roma Hősök Workshop: Balogh Rodrigó művészeti vezető és Szegedi Tamás András tréner

 

A Független Színház munkatársai Roma hősök címmel, oktatási módszertant hoztak létre, melyet a szakkollégium diákjai is kipróbálhattak. A módszertan lényege, hogy felhívja a figyelmet a roma dráma és színház értékeire. A workshop keretében a hallgatók áttekintették az európai és magyar cigány dráma és színháztörténetet. Brainstormingoltak a HŐS témakörben. Mitől lehet hős a hős, és egyáltalán kit tekintünk ma hősnek? Jelenkori, példamutató roma emberek történeteit feldolgozó videós felvételeket néztek és dolgoztak fel csoportmunkában. „Én hőstettem” témakörben a hallgatók saját történeteiket is fókuszba állíthatták és megbeszélhették, majd kisebb színdarabok formájában átélhették azokat.

 

Megélni és megvallani (a keresztyén hit és a fiatal felnőttek világa): Dr. Hodossy - Takács Előd egyetemi docens, a Teológia Intézet vezetője – Debreceni Református Hittudományi Egyetem

 

A keresztyén hit gyökereiről, másrészt megvallásának mai lehetőségeiről beszélgettünk a kurzuson. Olyan témakörök kerültek elő, mint pl. a keresztyénség születése, élet Istennel, Krisztus felismerése az Újszövetségben – a megváltás átélésének első kérdései.

 

Illem, etikett és protokoll: Varga Bernadett szakdiplomáciai szakértő

 

A kurzus célja volt, hogy megismertesse a hallgatókat a viselkedéskultúra alapszabályaival. Olyan tudást adjon a kezükbe, mely biztos kapaszkodót jelent számukra úgy a magán-, mint a későbbi hivatali életükben. Tematikájában a viselkedéskultúra alapjainak bemutatásától haladva ismertük meg az alapvető illemszabályokat, legyen szó verbális- vagy nonverbális kommunikációról, írásbeli- és telekommunikációról. Foglalkoztunk az öltözködés, az étkezés, az ünnepnapok protokolljával és betekinthettünk más nemzetek viselkedéskultúrájába. Ez a képzésünk a Nemzeti Tehetség Program keretében valósult meg.

 

Tanulásmódszertan: Dr. Mező Katalin adjunktus - Debreceni Egyetem

 

A kurzus célja volt, olyan hatékony tanulásmódszertani eljárások bemutatása és elsajátíttatása, melyek alkalmassá teszik a hallgatókat a tanulás során felmerülő problémák kezelésére. Az elsajátítandó kompetenciák részeként megjelent többek között a hatékony szóbeli felelet és vizsga, felelés és prezentációs technikák, a vizsgaszorongás tünetei és kezelése, az írásbeli prezentáció, dolgozatírási technikák, memotechnikák.

 

A tanácsadással összekötött kurzust minden tanévben az új hallgatók számára szervezzük meg, de minden szakkollégistánk előtt nyitva áll a részvétel lehetősége elakadás, tanulási problémák esetén.

 

Személyiségfejlesztés (önismeret): Gesztelyi Tamás tréner, szupervízor

 

A kurzus célja volt, hogy a hallgatók változatos módszerek alkalmazásával sajátítsák el a személyiségfejlesztéshez szükséges kommunikációs és önismereti ismereteket, a mindennapi élethez szükséges praktikus intelligenciát, valamint a problémák hatékony kezelését, ami alapja a közösségi létnek és a kiegyensúlyozott életvezetési képességnek. A képzés során fejlődjön a csoporttagok testi-lelki-szellemi egysége. Külön témakör volt az asszertív kommunikáció, a kommunikációs gátak elkerülése, hatékony, eredményes konfliktuskezelés kialakítása, az agresszió háttérbe szorítása, egyéni erőforrások feltérképezése, pozitívumok megerősítése.

 

Megbocsájtás – boldogság tréning: Kovács Károly pszichológus, addiktológus, terápiás tréner

 

Képzésünk az adventi időszakra esett, így különös jelentőséggel bírt, hiszen erre az időszakra jellemző a szeretetre várakozás, megbékélés. Először a megbocsájtás témakörével dolgoztunk. Kis kövekkel szimbolizáltuk a cipelt terheinket, érzéseinket.  Megnéztük, milyenné tesz a harag, a gyűlölet? Dolgoztunk érzéseinkkel, megismertük a megbocsájtás menetét: 3+1 lépésben.

 

Majd a boldogság következett. A boldogság alapvetően békesség, hála, megelégedés, öröm, és ezek csak a Szentlélek gyümölcsei lehetnek (Gal 5,22) és nem emberi erőfeszítés eredményei az életünkben. Mitől lesz békességünk? Mit tehetünk, hogy legyen? Kapcsolódás Istenhez? Kapcsolataink egymással? Miért tudsz hálát adni az elmúlt félévben? Minek tudsz örülni? Mit jelent neked a Karácsony? Ilyen és hasonló kérdésekre kerestük a választ a kurzuson.

 

Hitvallásaink - Reformáció: Lovász Márton intézményi lelkész - WISZ és Kovács Gergely középiskolai tanár – Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma

 

Két részből állt a képzésünk, egy élménytúrából a reformáció fellegvárában és egy elméleti ismeretterjesztő előadásból, amelyen a reformáció szellemiségével és a Magyarországi Református Egyház felépítésével ismerkedtek meg a hallgatók. Megnéztük, hogy a reformáció mire helyezi a hangsúlyt teológiai értelemben - amely tulajdonképpen létrehívta azt, s hogy ez milyen kulturális, gazdasági és egyházi változásokat indított el. Az élménytúra során a debreceni reformátusság és azon keresztül a magyarországi reformátusság történelmével foglalkoztunk. Különös figyelmet fordítva a Nagytemplomra, annak történelmére, a Debreceni Református Kollégium és a Debreceni Református Hittudományi Egyetem történtére, melyek Debrecent a református egyház egyik központjává emelték már a reformációtól kezdve.

 

Hitvallásaink - Római katolikus hitvallás: Köllő Sándor római katolikus pap – Szegedi Dóm

 

Ez a képzésünk egy nagyon különleges helyszínen, a Szegedi Dómban és a hozzá kapcsolódó látogatóközpontban zajlott. Köllő Sándor atya nagyon intenzíven és interaktívan adta át az alapismereteket hallgatóink számára. Megismerkedtünk a római katolikus hitvallás alaptanításával, a római katolikus egyház felépítésével, vallási hagyományaival. Megtudtuk, hogy mi az, ami összeköt és mi az, ami különbözik a római katolikus és a református hitvallásban. Azt is megtapasztaltuk, hogy miben más egy római katolikus templom, mint egy református. Választ kaptunk arra is, hogy hogyan válhat valaki katolikus pappá. Ki a kispap, miséző pap, érsek, bíboros, püspök, pápa?

 

Nyilvános beszéd: Keresztesi Andrea és Pintér Ákos trénerek – Hang-Kép Kulturális Egyesület

 

A kurzus lényege az volt, hogy fokozza a magabiztosságot és a hallgatók önbizalmát. A szakkollégistáknak lehetőségük volt arra, hogy fejlesszék és használják a hangjukat, képesek legyenek egy beszéd összeállítása, a hallgatóság érzelmeinek mozgósítása, a testbeszéd értelmezésére és tudatos használatára, saját előadói stílusuk kialakítása. A közös munka segítette őket abban, hogy képessé váljanak saját közegükben és a társadalomban való aktív részvételre, hogy álláskeresőként magabiztosan lépjenek fel, hatékonyan kommunikáljanak, munkavállalóként pedig egyre jobb beszédeket írjanak, tartsanak. A kurzus – mely több lépcsőben és csoportban zajlott – a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósult meg.

Partnerek