2025. augusztus 31-én zárult a Wáli István Református Cigány Szakkollégium „Tehetségek a Wáliban” című pályázati programja, amely a Nemzeti Tehetség Program keretében a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósult meg.
Támogatási összeg: 3 146 000 Ft.
Támogatási időszak: 2024. 09. 01 – 2025. 08. 31.
Pályázati azonosító: NTP – SZKOLL - 24 - 0071
Programunk lényege a hátránnyal induló, tehetséges hallgatók hátránycsökkentése, hallgatói jópéldákkal a következő generáció tanulásra motiválása volt.
Megvalósult tevékenységek időrendben
2024. szeptember 20. - 2025. június 30.: Tutori konzultációk - összesen 45 alkalommal.
2024. október 05-06.: Kiengesztelődés kurzus: Pena-Sztojka Szabina lekész, nemzetközi kiengesztelődés tréner- MRE
2025. március- május: Közösségi sportprogram a Hallgatói Tanács szervezésében
2025. április 4-5.: Komplex és integrált vidékfejlesztés- felzárkózás kurzus (elmélet és gyakorlat) - Dr. Eperjesi Tamás jogász, vidékfejlesztési szakember - MRE és Debreceni Egyetem
2025. május 21.: Továbbtanulást, tudományos pályát népszerűsítő projekt - Szolnok – Szolnok Városi Kollégium - kollégiumi foglalkozás
2025. május 27.: Továbbtanulást, tudományos pályát népszerűsítő projekt - Tiszavasvári - Nyíregyházi SZC Tiszavasvári Szakképző Iskola és Kollégium - osztályfőnöki óra
2025. június 10.: Továbbtanulást, tudományos pályát népszerűsítő projekt – Berettyóújfalu – Berettyóújfalui SZC Arany János Gimnázium és Technikum - osztályfőnöki óra
2025. június 25.: Továbbtanulást, tudományos pályát népszerűsítő projekt – Karcag – Szentannai Sámuel Református Gimnázium, Technikum és Kollégium - osztályfőnöki óra
2025. augusztus 28.: WISZ Évkönyv 2024/2025 megjelenése
Tevékenységek bemutatása
I. Képzések (15 órás):
1. Kiengesztelődés kurzus: Pena-Sztojka Szabina lekész, nemzetközi kiengesztelődés tréner- MRE
A kurzussal az volt a célunk, hogy segítsük a résztvevőket megérteni a kiengesztelődés fontosságát és technikáit, valamint fejlesszük a hallgatók interperszonális konfliktuskezelési képességeit. Olyan kérdésekkel dolgoztak a résztvevők mint: Meg tudok-e bocsátani annak, aki a szemem láttára irtotta ki a családomat? Mi számít megbocsátásnak? Elegendő-e, ha megpróbálom elfelejteni a sérelmemet? Szükségem van-e az ellenem vétkező emberre ahhoz, hogy meg tudjak neki bocsátani? Mit jelent a fájdalom hordozása és letevése?
Kurzuson hitéleti és nemformális pedagógiai módszereket alkalmaztunk, komplex módszertana Ruandából származik.
2. Komplex és integrált vidékfejlesztés- felzárkózás kurzus (elmélet és gyakorlat) - Dr. Eperjesi Tamás jogász, vidékfejlesztési szakember - MRE és Debreceni Egyetem
A 15 órás kurus egy elméleti és egy gyakorlati - látóút részből állt.
Az elméleti részben az alábbi témakörök lettek feldolgozva: Mi a vidék? Fogalmak tisztázása, Támogatási rendszerek, Társadalmi felzárkózás, FETE Program, Felzárkózás beavatkozás területei: oktatás, egészségügy, gazdaság fejlesztés, lakhatás, energiahatékonyság, Felzárkózás - felzárkóztatás etikai dilemmái?
A gyakorlati napon a hallgatók rálátást kapnak a magyarországi vidékfejlesztési és szociálpolitikai folyamatokra, felzárkózási és cigánymissziós stratégiára. Megismerik a központi programokat és azok helyi megvalósulását (Bagamér, Kokad és Újléta).
II. Továbbtanulást, tudományos pályát népszerűsítő projekt (osztályfőnöki órák):
Berettyóújfalu, Karcag, Szolnok, Tiszaújváros középiskoláiba látogattak el hallgatóink és munkatársaink. Ezeken az alkalmakon a szakkollégista hallgatók bemutatták saját életútjukat, a szakkollégiumot, beszéltek a karrier lehetőségeikről, a közösségről. Arra motiválták a fiatalokat, hogy érdemes tanulni, ők is tanuljanak tovább, hiszen van lehetőség a támogatásukra és éljenek vele. Összesen 138 fiatallal találkoztunk.
III. Szakkollégiumi tevékenységhez kapcsolódó rendszeres kiadvány:
A WISZ Évkönyv 2024/2025-ös száma négyszínnyomással, digitálisan és 150 példányban, 48 oldalon 200 x 245 mm méretben készült el. Az évkönyv magazin jellegű, képes riportokat, hallgatói és szakmai cikkeket egyaránt tartalmaz. Bemutatja hallgatóink sikereit, a szakkollégiumi életet, terveinket, megvalósult szakmai programunkat.
Megjelentetésével célunk, a szakkollégium tehetséggondozó és hátránykompenzációs munkájának bemutatása, minél több cigány és hátrányoshelyzetű fiatal továbbtanulásra ösztönzése, szakkollégiumi közösségünk erősítése ill. a fiatal roma keresztyén értelmiség láthatóvá tétele volt.
Az évkönyv digitálisan is elérhető www.wisz.hu oldalunkon.
IV. Tutori rendszer működtetése:
Célja: A szakkollégiumi hallgatók tudományos munkába való bekapcsolódásának, illetve a kutatási tevékenységben való részvételének támogatása volt.
A tutorok a szakkollégiumi hallgató szakján, választott tudományterületén kutató, oktató egyetemi tanárok, akik elismert képviselői saját szakterületüknek, segítő, támogató attitűddel rendelkeznek.
A tutorálásba elsősorban azok a szakkollégisták kerültek be, akik szenior (3 éves szakkollégiumi programot teljesített) hallgatók, és kutatást, TDK-ra, OTDK-ra készülést terveztek, vagy felvételt nyertek valamelyik doktori programba.
Négy hallgató számára vontunk be tutort. A tutori konzultációk - összesen 45 alkalommal valósultak meg. Ez idő alatt három publikáció, négy TDK dolgozat és kettő országos eredmény született.
V. Közösségi és sportesemények:
Tornabérletek vásárlásával közös sportolási lehetőséget biztosítottunk a szakkollégium tagjai számára a tanév folyamán. A szakkollégium jelenleg nem rendelkezik sportolásra alkalmas létesítménnyel, ezért külső helyszínen, a hallgatók által közösen kiválasztott edzőteremben szervezte meg a Hallgatói Tanács a programot. 11 fő vett részt.
A megvalósított programba 183 fő (elsősorban 14-25 éves fiatal) kapcsolódott be.
A program képgalériája itt tekinthető meg: https://www.wisz.hu/galeria.php?album=ntp_szkoll_0071